Herstel van (shock) trauma

Een trauma ontstaat niet door de ingrijpende gebeurtenis zelf. Trauma ontstaat pas als jouw lichaam niet kon ontladen ná de ingrijpende gebeurtenis. Stress blijft gevangen zitten in jouw lichaam en dat veroorzaakt spanning in lichaam en geest. Je zenuwsysteem raakt ontregeld.

Zelfregulerend vermogen
Tijdens het incident spelen omgevingsfactoren en hulpbronnen een belangrijke rol, want als je liefdevol wordt opgevangen na een verkeersongeval en je krijgt alle tijd voor rust en zelfzorg, dan activeert het zelfregulerend vermogen van je lichaam en voel je de mogelijkheid om te huilen, rillen of het van je af te schudden. Op dat moment kan jouw lichaam ontladen en herstel je grotendeels als vanzelf. In de praktijk zien we echter dat dit niet altijd mogelijk is, omdat de situatie dat niet toelaat. Vaak worden we tegengehouden door een innerlijke kritische stem die zegt ‘doe niet zo gek’ of ‘stel je niet aan’. En soms wordt je zo overweldigd door de situatie, dat het je psychisch verlamd.  

Oorzaak onbekend?
Een ingrijpende gebeurtenis kan gevolgen hebben in jouw dagelijks leven. Flashbacks, slecht slapen of snel emotioneel zijn signalen dat er nog restenergie vast zit in je lijf. Soms kan het zijn dat je de oorzaak niet weet. Er is geen duidelijk aanknopingspunt of geen concrete gebeurtenis. Dat komt vaak voor. Je ervaart onrust in je lijf, maar weet niet waar het vandaan komt. Tijdens onze sessies gaan we dat onderzoeken als je dat wilt. Dat kan best spannend zijn en daarom begeleid ik je bij dit proces, zodat je het niet alleen hoeft te doen. 

De sessies
Tijdens onze sessies starten we altijd met het herstellen van hulpbronnen. Daarna werken we lichaamsgericht aan het herstel van spanning en stress. We blijven voortdurend pendelen tussen trauma en hulpbron. Gaandeweg ontdek je waar de bevrijdende beweging zit. Dit kan heel klein zijn (een beweging met je hand) of heel groot (gooien met een kussen). Wat op dat moment maar nodig is voor jouw proces.

We werken voortdurend aan het randje van het trauma, dat is voldoende om het te kunnen helen. We duiken er nooit helemaal in. We werken in kleine stapjes. We blijven pendelen tussen trauma en veiligheid en onderzoeken steeds een klein stukje, zodat het behapbaar blijft voor jou en jouw zenuwsysteem. Dit doen we net zo lang tot je de kracht voelt om de angst/verdriet/boosheid/leegte zelf te kunnen dragen en reguleren. Samen onderzoeken we hoe we de innerlijke kritische stem kunnen verzachten. 

Driedelig brein

Je autonome zenuwsysteem wordt aangestuurd door het driedelig brein:

  • Prefrontale cortex, ook wel cognitieve brein of mensenbrein genoemd. Dit brein stuurt al onze gedachten en overtuigingen aan, zoals het welbekende stemmetje ‘doe toch normaal’.
  • Limbisch brein, ook wel emotionele brein of zoogdierenbrein genoemd. Dit brein registreert al onze emoties en stuurt je sociale aspect aan, zoals hechting, empathie en verbinding. In dit deel van je brein zit ook onze ‘rookmelder’ ofwel amygdala, dat bepaalt wanneer er gevaar dreigt en een seintje geeft naar de andere delen van je hersenen.
  • Hersenstam, ook wel reptielenbrein, bestuurt onze impulsen en reflexen. Vanuit hier ontstaat de vecht-, vlucht- of bevriezingsrespons en bepaalt of/hoe je in actie moet komen. Dit deel van het brein stuurt ook je ademhaling, hartslag en spijsvertering aan.

Zenuwsysteem
Kort samengevat kent je autonome zenuwsysteem twee takken: het gaspedaal en de rem. Het sympathische zenuwsysteem (activering) en het parasympatische zenuwsysteem (ontspanning). Als je overweldigd wordt door een onverwachte of intense gebeurtenis, maakt jouw brein hormonen aan die ervoor zorgen dat jouw zenuwsysteem zich gaat voorbereiden op actie. Je interne gaspedaal wordt dan ingedrukt. In een fractie van een seconde bepaal je of je gaat vechten of vluchten. Dit gebeurt vanzelf, zonder dat je er erg in hebt. Als zowel vechten als vluchten beide niet mogelijk zijn, heb je geen keus dan het over je heen te laten komen. Dan ontstaat bevriezing in dat deel van je lijf (freeze). Gevoelens van hulpeloosheid, machteloosheid en somberheid kunnen dan ontstaan.

Concreet tijdens de sessie

Tijdens de sessie werken we met het zenuwsysteem en driedelig brein. Samen onderzoeken we welke beweging jouw lichaam wil maken. Dit doen we op een veilige en verantwoorde manier en stapje voor stapje, zodat het hanteerbaar blijft. Omdat dit bij iedereen anders werkt, zal ik ook steeds aansluiten bij jouw tempo, jouw verhaal, jouw energie. Het werkt nou eenmaal bij iedereen anders. De een ervaart verdriet, de ander voelt een rilling en weer iemand voelt behoefte om even te springen. Wat zich ook aandient, het is allemaal ok. Gaandeweg ontdek je waar in je lijf het prettig voelt. Je leert pendelen tussen deze twee polen en krijgt praktische tools die je thuis kunt toepassen, zodat jij kunt groeien naar rust, balans en meer energie in het dagelijks leven.

Kijk hier voor meer informatie over mijn werkwijze.

Ik ondersteun je bij
Zelfonderzoek en reflectie | Durven veranderen | Doorzettingsvermogen