Is jouw lijf in shock? 

Een trauma ontstaat niet door de ingrijpende gebeurtenis zelf. Trauma ontstaat pas als jouw lichaam niet kon ontladen ná de ingrijpende gebeurtenis. Stress blijft gevangen zitten in jouw lichaam en dat veroorzaakt spanning in lichaam en geest. Je zenuwsysteem, fysiologie en psychologie raakt ontregeld. 

Vechten of vluchten? 
Als je overweldigd wordt door een onverwachte gebeurtenis of intense periode, geeft jouw brein signaaltjes af die ervoor zorgen dat jouw zenuwsysteem zich gaat voorbereiden op actie. Je interne gaspedaal wordt dan ingedrukt. In een fractie van een seconde bepaal je of je gaat vechten of vluchten. Dit gebeurt vanzelf, zonder dat je er erg in hebt. Als zowel vechten als vluchten beide niet mogelijk zijn, wordt de bevriezingsrespons in werking gesteld. Dan heb je geen keus meer dan het over je heen te laten komen en ontstaat er bevriezing in dat deel van je lijf. Pas als de vecht- of vluchtcyclus is afgerond, ontstaat er rust in je lijf. In onze sessies werken we daar dus aan. 

Driedelig brein
Ons lijf wordt aangestuurd door het driedelig brein, dat bestaat uit 100-miljard zenuwcellen.

* Het oudste deel van ons brein is het reptielenbrein (ofwel hersenstam) en werkt via instinkt en reflexen. Het verwerkt informatie op fysiek niveau.

* Het tweede deel is het zoogdierenbrein dat zich bezighoudt met emotionele, relationele ervaringen en gehechtheid. Dit deel verwerkt onze emoties. Hier zitten ook onze amygdala, ook wel de rookmelder voor gevaar genoemd.

* Het derde en meteen het jongste deel van ons brein is de neocortex, ook wel ons mensenbrein genoemd. Hier vindt de cognitieve informatieverwerking plaats.

In de meest ideale staat functioneert het driedelig brein vlekkeloos met elkaar, maar in de praktijk zien we vaak anders. In de sessies werk ik daarom voortdurend met de drie delen, middels een bottom-up en top-down werkwijze. Ik zal hier tijdens de sessies veel uitleg over geven. Ons brein is plastisch ofwel buigzaam, wat betekent dat we in staat zijn om nieuwe verbindingen te maken.

Zelfregulerend vermogen
Tijdens het incident spelen omgevingsfactoren en hulpbronnen een belangrijke rol, want als je liefdevol wordt opgevangen na een verkeersongeval en je krijgt alle tijd voor rust en zelfzorg, dan activeert het zelfregulerend vermogen van je lichaam en voel je de mogelijkheid om te huilen, rillen of het van je af te schudden. Op dat moment kan jouw lichaam ontladen en herstel je grotendeels als vanzelf. In de praktijk zien we echter dat dit niet altijd mogelijk is, omdat de situatie dat niet toelaat. 

Tijdens de sessies doen we steeds weer appel op het zelfregulerend vermogen van jouw lijf, zodat heling mogelijk is.

Ik ondersteun je bij
Zelfonderzoek en reflectie | Durven veranderen | Doorzettingsvermogen